Amos 5: 6-8; 10-14
Amos was ‘n welvarende
skaapboer uit Tekoa – ‘n dorpie naby die Dooie see, suidoos van Bethlehem. Hy profeteer in die tyd van Koning Jerobeam
II. Dit was ‘n tyd van militêre suksesse en ekonomiese voorspoed.
Daar was ‘n opbloei in
die handel
Die Bounywerheid het
floreer
Huise het vermeerder en
het weelderiger geword
Binnenshuise versiering
was baie spoggerig
Wynbou en veeteelt was
winsgewind
Nuwe musiek is
gekomponeer
Op godsdienstige gebied
het die offergawes gegroei en die godsdienstige feesdae is swierig gevier.
So, dit was ‘n goeie
tyd, die mense was optimisties en het gedink die Here is aan hulle kant.
Maar daar was ook ‘n
donker kant aan hierdie samelewing. Die ekonomiese opbloei het net die rykes
bevoordeel. Die rykes het ryker geword en die armes het armer geword. Dit was
nie omdat hulle lui was nie, dit was as gevolg van uitbuiting, korrupsie en die
verdraaing van die reg om die rykes te bevoordeel.
Die rykes het die grond
van die armes gevat as hulle nie dadelik hulle skuld kon betaal nie. Met die
armes wat dan as slawe op hulle eie grond moes werk.
Die armes is op die
markte ingeloop met onbehoorlike pryse vir goedere wat hulle self geproduseer
het.
Die howe het nie die
armes beskerm nie en die reg is toegepas om die rykes te bevoordeel.
Mense wat opgekom het
vir die reg en vir dit wat reg is, is gehaat en gebrandmerk.
Dit alles het mense
moedeloos gemaak en eerder laat stilbly omdat hulle bang was om geviktimiseer
te word.
Die land is ingepalm
deur ‘n bevoorregte elite wat in weelde geleef het ten koste van die
minderbevoorregtes.
Dit alles het gebeur
terwyl daar ‘n opbloei in die godsdiensbeoefening en die erediens was. Die
rykes het die godsdiens gesien as ‘n goeie belegging, as ‘n waarborg teen
onheil. Solank as wat hulle al die godsdienstige reëls en feeste nakom, sal dit
aanhou goedgaan met hulle. So, hulle het godsdienstig al die regte dinge gedoen
en geld gegee en offers gebring en swierige godsdienstige feeste aangebied,
maar terselfdertyd die armes uitgebuit en hulle nie aan reg en geregtigheid
gesteur nie.
Terwyl ek in die week
met hierdie teks besig was, is my gedagtes elke keer teruggeruk na die situasie
in ons land. Ek kon nie anders as om ons
land se situasie raak te sien in die situasie in Amos se tyd nie. Hoe meer
dinge verander hoe meer bly dit dieselfde.
My gedagtes het heeltyd
gaan draai by die geweldadige stakings in die mynbedryf en die vervoersektor
wat dreig om ons land se ekonomie tot stilstand te bring.
Die stakings oor
dienslewering deur mense wat net smag na huise en lopende water.
Die krisis in die
onderwys in Limpopo en die Oos-Kaap waar kinders nie boeke het om voor te berei
vir die eksamens nie.
Ek wil dinge nie
vereenvoudig nie, maar ons leef in ‘n land waar mynbase al hoe ryker word,
terwyl die ouens wat die gevaarlikste werk in die myne doen nie ordentlik vir
hulle gesinne kan sorg nie.
‘n Land waar mense nie
ordentlike huise en lopende water het nie, terwyl ons president R200 miljoen
rand spandeer om sy privaat woning op te kikker.
‘n Land waar mense gryp
en ten alle koste vasklou aan politieke mag omdat dit vir hulle finansiële
voordeel inhou. Ons sien dit veral in die aanloop tot die ANC se
leierskapverkiesing later vanjaar in Mangaung.
‘n Land waar vakbonde
speel met mense se lewens en met skoolkinders se toekoms sodat hulle hulleself
kan verryk.
‘n Land met groot kerke
en pastore wat skatryk word terwyl hulle lidmate swaarkry.
En ons moet vir geen
oomblik dink dat ons land uniek is nie. Ons sien dieselfde goed in Europa, in
die VSA, in die Midde-ooste en in Australië.
Maar kom ek kom terug by
Amos. Amos kom na die mense toe en hy gee vir hulle ‘n “wake-up call”. Vir die
mense van sy tyd, maar ook vir ons vandag.
Amos sê dis verwerplik
om ryk te word op die rug van ander mense.
Amos sê godsdienstigheid
deur mense wat onregverdig optree teenoor hulle medemens is verwerplik.
Amos sê dat dankoffers
wat gesteel is en deur uitbuiting bekom is, is verwerplik.
Amos sê godsdienstige
liedere wat gesing word terwyl mense vertrap word, is ‘n geraas in God se ore.
Amos sê mens kan nie jou
diens aan God losmaak van jou diens aan jou medemens nie. Jou verhouding met
God word gekenmerk deur jou verhouding met jou medemens.
Thomas a Kempis: “Wanneer ons staan voor die Ewige Regter, sal
Hy nie vra wat het ons gesê nie, maar wat het ons gedoen.”
Ons dade vertel eintlik
vir almal (en vir God) hoe ernstig ons met ons woorde is.
En dit begin by myself.
Ons kan nie net agteroor sit en die politici en die vakbonde kritiseer nie. Dit
help nie ons vlug Kanada of Australië toe nie. Dit begin by myself. So die
vraag is: watter keuses gaan ek maak? Hoe gaan ek my vermoëns aanwend? Hoe gaan
my getuienis lyk? Hoe gaan ek die mense rondom my hanteer?
Daarmee saam sê Amos dat
dit net God is wat mense so kan verander. Om dit te verduidelik gebruik hy die
mooi beeld in vers 8.
“Hy
deur wie die Sewester en Orion gemaak is, Hy wat die donker in oggendlig
verander en die dag donker nag laat word, Hy wat die water van die see roep en
dit oor die aarde uitstort, sy Naam is die Here.”
Die Sewester was verbind
met die winter en Orion met die somer – God bring verandering soos wat die
winter in die somer verander.
Soos wat nag weer dag
word en dag weer nag word – so bring God verandering.
Soos wat water van aarde
opgeneem word om weer as reën op die aarde te val – so bring God verandering.
Die punt wat Amos wil
maak - as jy hierdie God aanbid, kan jy
nie anders as om te verander nie. Aanbidding gaan altyd gepaard met verandering
- groot en klein veranderings. God
verander jou sodat jy kan sterkstaan in Hom en kan uitstaan vir Hom. Sodat jy
sal goed doen. Sodat jy sal liefhê wat goed is. Sodat jy sal opkom vir dit wat
reg is en vir die reg. Sodat jy reg sal laat geskied aan hulle wat swaarkry.
Om op te som: Ek reken
Ferdinand Deist het dit alles baie mooi opgesom.
“Waar
mense uitgebuit word, waar mense se regte verkrag word, waar mense nie meer
mense kan wees soos wat God hulle gemaak en bedoel het nie, kom God self in
beweging. Daarom dat Amos so by die mense aandring om radikaal te verander:
hulle moet liefhê wat goed is en opkom vir die reg van die eenvoudige mense.
Dán sal hulle lewe”
No comments:
Post a Comment