Matt.
21: 33-46
Om
vrug te dra op God se grond
Jesus
begin met die woorde: Luister na nog n gelykenis. Dis duidelik – wat nou volg
sluit aan by wat Hy net voor dit vertel het.
Ons
sou kon sê dat al drie hierdie gelykenisse handel oor mislukking (of
ongehoorsaamheid) en verwys na die onvermoë van die geestelike leiers van die
Jode (familiehoofde, skrifgeleerdes, Fariseërs) om gepas op die koms van Jesus
te reageer.
Kom
ons kyk na die tweede gelykenis: Hierdie gelykenis handel oor 'n man wat grond
besit en 'n wingerd daarop aangeplant het. Hy het dit goed voorberei en
versorg; 'n klipmuur rondom die wingerd gebou vir beskerming teen wilde diere
en ander indringers; 'n parskuip aangebring om die druiwe te verwerk wanneer
dit ryp is, en 'n wagtoring opgerig as skuiling vir 'n wag wat die wingerd
oppas. Nadat die eienaar die wingerd en al hierdie dinge ingerig het, het hy na
‘n vreemde land vertrek en die grond en wingerd uitverhuur.
Wat
hier gebeur het was nie so vreemd nie: Dit was n algemene verskynsel dat die
ryk grondeienaars hul wingerd uitverhuur het aan ander. In n tyd waarin
baie boere hul grond verloor het en vir die groot grondbesitters moes gaan werk
was hierdie ryk grondeienaars nie gewild onder die gewone mense gewees
nie.
So
die verhaal en beelde wat Jesus vertel was vir hulle goed bekend. Hulle kon
hulself inleef in die storie – soos die vorige gelykenis is Jesus baie slim met
sy storie en die vrae wat hy vra. Net deur die luister na die storie
besef hulle alreeds dat hy op hulle sinspeel.
Die
probleem in hierdie gelykenis het ontstaan toe die eienaar na die eerste oestyd
van sy werkers gestuur het om sy deel van die oes te gaan haal. In
hierdie gelykenis het die huurders geweier om dit te doen. In 2 gevalle
het hulle die slawe vermoor.
Die
eienaar stuur uiteindelik sy seun – want hom sal hulle seker nie doodmaak nie.
Omdat dit ’n baie klas gedrewe samelewing was, het dit nog meer sin gemaak. Die
seun is in ’n heel ander klas as die slawe en daarom sal hulle hom anders
behandel, maar die teendeel vind egter plaas. Hulle maak hom dood, want
redeneer hulle, as die erfgenaam dood is, sal ons die grond kry. Hierdie
is die klimaks van hulle rebellie. Hy wou nie luister of aan die eienaar gee
wat hom toegekom het nie.
Kom
ons kyk kortliks wat met al hierdie beeld bedoel word wat Jesus gebruik (ons
sou hierdie ’n allegoriese gelykenis kon noem). Dit beteken dat meeste
van die elemente in hierdie gelykenis na iets spesifiek verwys.
1.
Die wingerd = Israel of die
koninkryk van God
2.
Huishouer = God
3.
Huurders = leiers van Israel
4.
Vrugte = die gedrag wat deur God
verwag word.
5.
Verwerping van die slawe = die
verwerping van profete deur Israel
6.
Seun van die eienaar se dood = Jesus
se dood
7.
Die straf van die huurders = oordeel
oor Jerusalem en die nuwe huurders vir die kerk
Wat
probeer Jesus vir hierdie mense sê met hierdie beelde:
Jesus
kom wys weer op die Joodse leiers se ongehoorsaamheid aan God se wil. Hy kom
wys op hulle bose leierskap en hulle vyandigheid aangesien hulle nie huur (die
eienaar se deel van die oes) wou betaal nie.
Daar
was al baie profete en ander voorgangers (soos Johannes), maar hulle wou nie na
hulle luister nie. Hulle is wreed behandel en selfs vermoor, maar tog gee
God nie op nie: Hy stuur sy seun. En ook hom het hulle vermoor.
Soos
in die vorige gelykenis, vra Jesus weer ’n slim vraag: Wat sal die
eienaar met daardie huurders/boere maak?
Dan,
soos laasweek, antwoord hulle baie vinnig. Hulle gee nogal ’n harde antwoord.
Hy sal hulle straf (letterlik staan daar vernietig) en ander huurders aanstel
wat wel aan hom sy regmatige deel sal gee. Hulle stel voor dat die
eienaar volgens die wet van vergelding optree – m.a.w. daar sal met geweld op
hulle geweld reageer word.
Aangesien
die gelykenis oor die gedrag van die priesterhoofde en familiehoofde handel, is
hulle antwoord op Jesus se vraag ook hulle eie skulderkenning en
strafaankondiging. Hulle het in die strik getrap en hulle eie oordeel geteken.
Hulle praat eintlik oor hulle eie vooruitsigte wanneer die finale oordeel
aanbreek. In vers 45 erken hulle dit as hulle besef Hy het op hulle gesinspeel
met hierdie gelykenisse.
Jesus
vra dan vir hulle of hulle nog nooit in die Skrif gelees het nie: Die een
wat deur die Jode verwerp is, sal die hoeksteen word. Jesus gee die
toepassing van hierdie gelykenis: die Joodse leiers sal vir hulle verwerping
van God deur God verwerp word. God sal die koninkryk aan die gee wat sy
wil najaag.
Dis
belangrik om te onthou dat hierdie gelykenis oor die leiers van die Jode handel
en nie die Jode in die algemeen nie. Soos laasweek praat Jesus met die
mense wat so seker van hulle saak was. In die laaste reël lees ons dat nie
almal soos die leiers gedink het nie: die leiers wou Jesus doodmaak maar die
mense het hom gesien as ’n profeet. Daarom word die wingerd (Israel) nie
geoordeel nie, maar die huurders (leiers van Israel).
Wat
die Jode self voorspel het, het toe met hulle gebeur: Die wingerd is van die
Joodse leiers weggeneem. Joodse gelowiges, en die gelowiges uit ander nasies
wat deur hul getuienis deel van God se volk geword het, het die wingerd van God
ontvang. God hét die wingerd aan ander verhuur, wat Hom op die regte tyd sy
vrug gee.
Hoe
lyk die lewe van iemand waarvan die hoeksteen die belangrikste is?
Wie
deel wil wees van die koninkryk waarvan die Steen van God die belangrikste
steen is, moet die vrugte dra wat God vra. Soos ek laasweek gesê het: ons dade
moet ons geloof uitbeeld.
Die
gelykenis is nie afgehandel met die Joodse leiers se verwerping van Jesus nie.
Deur die eeue bly die vraag of die kerk van Christus die vrugte dra wat God
vra. Ons moet onsself gereeld vra: leef ons God se wil op aarde uit? Dra
ons vrug?
Ons
kan maklik dink dié verhaal het net met die Joodse leiers se struikeling te
doen. Dit kan egter ook ons struikeling word. Dit gebeur wanneer ons die kerk
en ons geloof vervreem van God se bedoeling daarmee. Wanneer ons vergeet
van God se opdrag om vrugte dra.
Dit
kan vir mense in God se wingerd so maklik oor die wingerd begin gaan. Wat met
die wingerd gebeur, hoe dit bestuur en gelei word, aan watter verwagtinge ons
dit wil laat doen, watter opbrengs dit vir ons moet hê, kan die belangrikste
begin raak. Ons kan so behep raak met die wingerd dat ons vergeet wat God
se bedoeling daarmee was – en wanneer daar mense kom om ons te herinner aan ons
eintlik roeping, dan maak ons hulle dood.
Die
Eienaar hou nie hiervan nie. Terwyl ons hou van verhale wat positief eindig,
kan ons so maklik dié gelykenis vergeet. Dit eindig nie op 'n positiewe noot
nie. Die Steen het die Joodse tempel platgeloop. Die wingerd is van die Joodse
leiers weggeneem. Gelowige Jood en gelowige heiden het die nuwe volk geword aan
wie die wingerd gegee is.
Die
verhaal het hom telkens weer afgespeel. Deur die eeu het dit gebeur dat die
lamp weggeneem word van gemeentes wat wegdraai van God en nie oop is vir die
leiding van die HG nie.
Hoe
reageer ons vandag?
God
gee vandag nog profete om met ons te praat. Om ons te herinner aan ons roeping.
Maar meer nog, Jesus het die HG vir ons gegee om elke dag by ons te wees en ons
te lei.
As
ons bly voortleef soos die Joodse leiers, dan maak ons Jesus se kruisiging goedkoop.
Die
Joodse Leiers het gedink hulle doen die regte ding. Hulle was so oortuig gewees
dat hulle selfs bereid was om Jesus te laat doodmaak. Die vraag is egter
vanoggend op ons gerug: is ons ook so seker van ons saak dat ons nie meer hoor
as Jesus praat nie? Ons kan so besig raak met die wingerd dat ons vergeet aan
wie dit behoort.
God
gun vir ons elkeen om te boer in die wingerd, maar die wingerd behoort aan
Hom. Daarom is my gebed vanoggend dat ons altyd sal onthou aan wie die
wingerd behoort en dat ons sal oop wees vir die HG se leiding..
No comments:
Post a Comment